Sider

16. mai 2016

Tredje året på rad

Igjen var det klart for jakt etter råbukk på våren her i Finland. Klokken ringte 0330 og det var deilig å komme seg opp av senga. Lyset var på ute og bare å få på seg klær og av sted.


Alt etter planen og snart sitter jeg på tenkt plass. En hare er fremme allerede. Og der midt i alt en liten elg som beiter. Litt dårlig kulefang!!!!


Den er urolig og snart kommer en hare til hoppende. Elgen fortsatt urolig og ser mot kanten, flere elg på gang?


Neida, ut fra skogkanten kommer en gammel kjenning. Råbukken jeg nå ser for tredje år på rad under vårbukkjakta. Bukken med halvt avrevet nese, altså den sorte delen. Spinkel første året, stor i fjor og blir derfor litt skuffet når jeg sjekker ut geviret. Ikke særlig større enn i fjor, om det er større! Får ikke noe godt bilde, pga ganske mørkt for å ta bilder kl 0404. Solid gevir er det og bustete pels har den. Spaserer raskt foran meg på knappe 100 meter. Beste bilde er jo av ussel kvalitet.




Deretter følger flere harer som er skikkelig på gang. Springer etter hverandre og de kan lage lyd uten å være i fare! Minst fire ulike harer var på åkeren forran mitt pass. Og et par stykker kom også veldig nær og ble filmet med iPhonen.
Blir også en tur til et annet sted. Der "kun" orreleik, med fire svarte aktører. På retur til bilen hører jeg et rådyr som bjeffer i nærheten av der jeg har vært. Det lokker meg på en liten tur tilbake, men fortsatt ikke noe å se. Nesten hjemme spretter en hare igjen fremfor bilen. Hareår i år?

2 kommentarer:

Anonym sa...

D va nå veldig m vilt....

Unknown sa...

ja, moro å være ute tidlig på morgen nå på våren. Ute en tur i går også, men håpløs vind i alle retninger. Harer var det, og så også et rådyr når jeg tok en kjøretur med bil. Rådyr på feil side av grensen dessverre....

Blogglistenhits